Pages

Sunday, July 6, 2014

Erti Ammaar Danish dan Aariz Danial

Tadi..dah takde apa nak aku cari kat tenet ni so carilah erti nama anak2 aku yang 2 orang tu.. sumbernya dari sini http://quranicnames.com/.Maksudnya ni aku dah translate gune google translate..hihi..



Ammaar Danish

Arabic Spelling (How to write Ammar in Arabic)عمّار

Ammar adalah nama Quran secara tidak langsung untuk kanak-kanak lelaki yang bererti "orang yang membawa tempat yang kembali ke kehidupan", "orang yang cenderung dan mengekalkan sesuatu", "jangka hidup", "takut akan Allah", "alim", "satu yang kehadirannya membawa kegembiraan kepada orang lain ". Ia adalah nama sahabat yang penting awal (Sahabat) Nabi, selawat dan salam kepadanya dan para sahabat, yang namanya adalah Ammar bin Yasir. Ammar berasal dari akar Ain-MR (seumur hidup, cenderung, untuk membina) yang digunakan di banyak tempat dalam al-Quran.

Danish adalah nama Parsi untuk kanak-kanak lelaki yang bermaksud "pengetahuan", "kebijaksanaan", "yang bijak". Ia ditulis sebagai دانش di Parsi.

Aariz Danial

Arabic Spelling (How to write Aariz in Arabic)عارض

Aariz adalah nama Quran langsung untuk kanak-kanak lelaki yang bermaksud "awan hujan". Perkataan Aariz digunakan dua kali dalam ayat yang sama dalam al-Quran 46:24.

Danial adalah cara Arab menyebut nama Daniel. Ianya  ditulis sebagai دانيل dalam bahasa Arab.
Danial juga bermaksud "bijak".Sumber http://www.babyarabicnames.com/daniel-baby-arabic-name/.

Kepada kedua-dua hero mama..mama nak bagitau korang kat sini yang mama teramat sayang kamu berdua..semoga menjadi anak yang soleh..bijak dan hebat seperti erti nama korang..luv u lots.. 

No comments:

Post a Comment