Pages

Sunday, December 17, 2017

Proposal Final Year Project (Msc)

Sejak 2 hari ni aku stress betul..stress dengan proposal final year project untuk Master course ni..tu lah..buat last minute kan..padan lah muka..huhu..

Untuk final year projek ni Supervisor aku Dr. T dah bagi tajuk awal2..cuma aku tak ada masa nak study pasal antena aku nih..sejak aku pindah keje ni, susah tul nak curi2 masa nak studi..keje tak habis2..dulu2 masa keje kampeni lama, banyak je masa free..tapi sekarang..hurmm..datang keje pagi,petang balik..pastu rushing nak ambil anak2 kat taska..pastu masak..(tu kalau rajin..kalau malas, beli lauk je dari kantin,balik umah masak nasi)..sabtu ahad alternate ada kelas..kalau takde kelas, tentu ada hal nak gi kenduri tu lah..inilah..huhu..aku pun tak tau lah camana aku boleh sampai ke semester 4 sekarang ni..sem depan dah final year..

Ni dari pagi tadi aku hadap laptop..buat Literature review..minimum 20 reference..sekarang baru ada 16..adooiii..letih lah..tapi nasib baik incik hubby tolong sikit buatkan proposal..Semalam aku rasa macam nak nangis kot..sebab aku tak dapat nak buat Problem statement dan objective untuk proposal aku..aku blurrr....aku wasap Dr. T kata aku nak jumpa..tapi Dr T kata jumpa isnin sebab dia tengah tengok student dia buat presentation..balik rumah, aku tension..aku susah hati.incik hubby tanya kenapa..aku jawap..'PROPOSAL tak buat lagi..tolonglah...!!' huhuhuhu...

Lepas makan..dia buka laptop..dia baca jurnal..lepas tu dia terangkan apa yang perlu aku buat...ok..aku dah nampak sikit..so aku terangkan balik apa yang aku fikir..memandangkan antena aku ni untuk WiMAX application, aku nak try buat antena untuk range 3.5GHz - 5GHz..aku ubah parameter jurnal yang sebelum ni..aku design antena..buat patch array..pastu simulate guna software CST..jurnal sebelum ni antena untuk Wi-Fi..range 2.4GHz..lepas dah ada idea tu, aku buat draft untuk problem statement,objective dengan scope of study..pastu aku wasap kat supervisor aku (Dr. T)..bagi dia tengok dulu..nanti jumpa dia, baru diskas balik..sekurang2nya aku ada benda lah nak tunjuk kat dia nanti..then..Dr T wasap kata jumpa dia kat lab hari isnin petang..oklah..lega aku..

Sebenarnya aku rasa macam nak give up dah ni..serabut..dari semester lepas lagi aku rasa serabut..dengan kerja lagi..dengan assignment lagi..test lagi..ni proposal thesis lagi..adoiii..tapi encik hubby pujuk..dia kata takpe..nanti dia tolong..Alhamdulillah..ringan sikit beban kat kepala otak ni..

Ya Allah, kuatkanlah imanku..kuatkanlah semangatku untuk terus tamatkan Master aku ni..demi anak2..kerjaya tu belum tau lagi..sebab aku sambung belajar ni sebenarnya nak buktikan kat anak2 yang aku pun boleh belajar sampai peringkat Master..so diorang kena target untuk belajar lebih dari aku ngan papanya..Untuk kerjaya, dulu kononnya target nak jadi lecturer..tapi memandangkan kerjaya lecturer pun macam susah je nak dapat, so ia dah tak jadi point penting bagi aku..lagipun aku pun dah bekerjaya masa aku sambung master ni..dan one more thing kenapa aku sambung master ni, sebab incik hubby pun dah ada master dalam bidang yang sama..so aku nak sama level ngan dia..hahaha..bezanya dia degree dalam bidang elektrik..aku bidang electronic..tapi master bidang yang sama..kalau incik hubby sambung Phd, aku angkat tangan dulu lah..aku rasa tak mampu kot ikut dia sambung Phd..sedangkan yang master ni pun dah macam apa je..

Semoga aku berjaya siapkan proposal aku dan lepas ni nak study pula  untuk test Mobile ahad minggu depan..semoga aku berjaya..aminn...

No comments:

Post a Comment