Pages

Wednesday, September 19, 2018

Kehilangan yang sangat dirasai..

Hari ni..19 Sept 2018, Rabu..

Seperti mendungnya cuaca di luar, begitulah mendungnya jiwa ini..

Hari ini, aku telah dikhabarkan oleh doktor yang scan di PAC, bahawa aku telah keguguran..missed miscarriage...aku keguguran sewaktu aku sedang hamil 10 minggu..bermakna 2 bulan lebih aku telah mengalami mabuk dan loya..tetapi pengakhirannya begini..ya..aku tau, ini semua kerja Allah..Allah lebih tau apa yang  terbaik untukku..aku redha dengan ketentuan-Nya.

Tetapi..sekuat mana pun aku untuk cuba terima takdir ini, air mata masih juga menitis..menangis bukan kerana aku tak redha , tetapi menangis agar emosi aku menjadi sedikit reda..lega..kerana suamiku masih di sisi..menemaniku ke PAC hospital dan menunggu hingga selesai dapat tarikh untuk D&C..di capai tanganku dan digenggam erat..

"sabarlah sayang..bukan rezeki kita kali ni..Allah dah tentukan takdirnya.."

Air mata kembali menitis..cepat2 aku lap sebab malu orang tengok..

Kisahnya begini..Ahad lepas, aku pergi ke rumah adik aku di Cheras..masa aku buang air kecil, aku nampak ada darah sikit dalam bowl tandas tu.. macam bertali..tapi kecil aje..lepas sejam, aku buang air lagi tapi tak ada pun darah tu..so lepas tu dah tak de dah la..hinggalah semalam..sebelum aku balik keje, aku buang air dulu dekat toilet opis..aku nampak ada darah sikit di bowl..hati dah tak sedap..masuk je kereta, aku terus call incik suami..dia pun dah risau..petang tu aku singgah klinik dekat dengan rumah, plan nak scan sekali,tapi ada doktor lelaki je..terus tak jadi..so,aku plan nak ke klinik depan taman aku esok pagi..sebab ada doktor perempuan..lagipun aku pun biasa dah dengan doktor tu..malamnya aku wasap adik aku yang doktor O&G, tapi dia tak reply..takpelah,mungkin dia sibuk sebab dia dah nak exam final year untuk jadi Pakar O&G.

Dan hari ni, aku bangun siap2 nak gi klinik yang aku dah plan tu..jumpa doktor tu, aku bagitau ada darah sikit..terus dia kata nak buat scan..dan, masa scan ni lah doktor tu bagitau kerisauan dia..size kantung tak berubah..sama macam size masa scan 3 minggu lepas..dan dia tak nampak apa2 dalam kantung..masa ni jantung macam terhenti sekejap..hati dah sebak..tapi doktor yang baik tu pujuk..dia minta aku terus ke hospital..dia buatkan surat semua..

sementara surat siap, aku terus call incik suami..suara dah tersekat2..nak citer kat dia pun tak boleh..tapi nasib dia paham..dia masa tu dah on the way pergi kerja..dia patah balik ke rumah dan tunggu aku kat rumah.

aku sampai rumah, dia datang kat aku..cuba pujuk aku..aku dah sebak lagi..kemudian, kami siap2 untuk terus ke hospital..buku pink,kain batik semua aku bawa masuk dalam beg tangan..anak2 aku yang 3 orang tu dah sibuk nak ikut..bila papanya kata papa janji balik rumah balik, baru diorang ok..

Sampai hospital, aku terus ke PAC..nurse tanya kenapa..aku pun bagi surat doktor yang bersampul siap lekat kat nurse..pastu aku dah dengar dia kata misscariage..nurse suruh tukar kain  untuk prepare nak buat vaginal scan..atau scan dari bawah untuk nampak lagi jelas keadaan dalam rahim..

2 doktor perempuan yang check..sorang doktor tu yang scan..aku agak Doktor MO dan sorang lagi tu Doktor housemen..dia masukkan probe scan tu ke bawah..takdelah sakit pun..mungkin sebab aku rilex kan dan bersedia.. lepas tu dia dah scan, dia tunjuk kat aku..dia kata dalam kantung kosong..dan kantung pula dah tak cantik..aku nampak dah berlekuk..tak bulat..

kemudian, dia jelaskan ada 2 option untuk aku pilih..option pertama, tunggu sampai dia keluar sendiri..dan nanti terus ke hospital untuk cuci sikit..option ke 2..D&C..cuci lah..kena masuk ward..

so,aku pilih option pertama..sebab incik suami nak pergi Belgium ahad ni..2 minggu atas urusan kerja...nasib doktor faham..so dia bagi juga date untuk masuk wad 3 minggu lagi..sehari selepas incik suami balik dari Belgium, esoknya aku dah kena masuk wad..

Doktor bagi MC 3 hari..so minggu ni aku rest je kat rumah..jika ada bleeding yang banyak,kena terus ke hospital..aku harap2 biarlah dia turun sendiri dan lepas incik suami balik..

"Nanti awak jangan tak datang ye tarikh tu.." nurse tu ingatkan aku..ye..nurse..nanti saya datang..ermm..baik2 nurse kat situ..ikut ajelah arahan diorang..so takdelah diorang nak marah2 kita..kalau ngengada tu memang selalu mendapatlah..

Dalam kereta, aku call mak bagitau apa yang terjadi..aku sebak lagi..

"Mak..takde rezeki lah kali ni.."

Incik suami pujuk lagi dan terus memberi kata2 positif..ya..aku yakin, ada hikmah untuk semua ujian yang Allah berikan..

Sampai rumah, aku baring..dan aku panggill ketiga-tiga hero aku..Ammaar, Aariz..Aqueel..

" sayang2 semua..ni mama nak cakap sikit..adik baby dalam perut mama dah takde ye.." 

Dan masing2 kata "haaa??alaaa..kenapa.."

Aariz kata " Tadi mama pergi hospital,doktor dah cucuk mama lepas tu doktor ambil baby sebab baby comel ye? " tergelak aku..aku peluk aariz..si abang ngah ni perasaan dia lembut..seolah2 memahami..
si abang nya pulak sedih juga..tapi muka macam takde perasaan..yang si kecil pula,Aqueel..terus tarik baju nak tengok perut aku..alahai sayang2 ku...aku bersyukur kerana telah di beri rezeki 3 anak lelaki yang banyak akal ni..

Sekarang.. Allah sedang menguji aku dan inck suami..di saat incik suami nak pergi tinggalkan aku dan anak2 buat sementara ni, Allah turunkan ujian..aku berdoa semoga sepanjang ketiadaan incik suamiku nanti, tiada apa2 perkara yang merunsingkan terjadi..

Demi Allah, aku rasa sangat sedih..sampai incik suami ajak keluar..dia kata dia  tak sanggup tengok aku asyik menangis aje..

sekarang...aku tak lagi rasa loya..ia seolah2 memberi hint bahawa aku tidak lagi mengandung buat masa ini..kalau tidak, rasa loya dan nak muntah serta badan yang super letih akan aku rasa bila petang menjelma..

Semoga aku dikuatkan semangat untuk lalui semu ni..apa yang aku risau adalah masa D&C nanti..takutnyaaaa....

No comments:

Post a Comment