Pages

Sunday, December 28, 2014

Aariz Masuk Wad..

2 December 2014, hari selasa malam,Aariz kena admit wad kanak2 kat HTAR..Petang selasa tu lepas balik keje aku terus ambil Ammaar dan Aariz kat Taska..masa dalam kereta dah dengar si Aariz batuk..tapi makin teruk masa Maghrib tu..nafas dah berbunyi dan batuk berkahak..

Then,lepas incik suami balik keje dan makan, aku dan incik suami gi bersiap untuk ke klinik dekat ngan umah aku..dokter bagi neb kat dia..nafas dia dah kurang bunyi macam wisel tapi nafas still laju..sampai berlekuk dadanya..Terus..incik dokter bagi surat reffer terus ke HTAR..sampai hosp klang, dokter bagi neb sekali lagi..dan lepas neb tu dokter masih tak puas hati terus dia suh masuk wad..Maka, jadilah Aariz penghuni wad 6B selama 1 minggu kat dalam bilik cubical kat HTAR..


Sepanjang 7 hari duk wad tu 7 kali jugaklah Aariz kena sedut kahak..kahak dan lendirnya terlalu banyak..Dalam report Aariz,diagnose penyakitnya adalah Acute Bronchiolitis atau radang paru2 la senang citer.. tapi dokter kata jangkitan kumannya kat bahagian atas..so diorang on antibiotik..masuk ubat melalui kaki..tak sampai 2 hari jarum kat kaki dah tercabut sbb budak kecik ni lasak sangat..so nurse pasang jarum kat tangan pulak..itupun kain kat tangan dia dah barai..asik kena gigit je dengan si Aariz..

merajuk dengan mama..
Menjaga Aariz kat wad selama seminggu buat aku betul2 tak larat..dengan keadaan aku yang masih mengalami evening sicknessnya dan badan masuk angin sebab tidur tak cukup memaksa aku bergilir2 jaga Aariz dengan incik suami..incik suami balik keje dia akan jaga sampai tengahmalam dan aku akan balik umah untuk tidur seketika..kemudian tengahmalam aku datang hospital balik untuk jaga Aariz sebab incik suami keje esoknya..aku cuma berdoa dan berharap Aariz cepat sembuh dan boleh balik ke rumah cepat..

Senyuman untuk mama..hilang penat mama,sayang..
Alhamdulillah..hari ke dua di wad dah nampak perubahan kat Aariz..nafasnya dah kurang laju walaupun masih ada lekuk di dadanya..dokter cakap lekuk tu lama2 hilang sendiri..lekuk tu di sebabkan Aariz tarik nafas terlalu kuat dan terpaksa guna otot2 lain di sekitar dadanya sebab saluran nafas dia terganggu sikit disebabkan kahak yang banyak..
Demam..

Ambil gas setiap 4 jam..
Mama lambat la..biar Aariz buat sendiri lah!!
selama 4 hari jugalah Aariz kena ambil gas..hari ke dua kat wad, dokter tukarkan ubat gas lebih kuat sikit supaya saluran pernafasasn dia lebih longgar..Alhamdulillah,ubat2 tu semua serasi dengan Aariz termasuk antibiotik yang diberikan..

Lepas nafas dia dah ok, dokter cakap kalau takde pape boleh discaj..tapi..tiap kali nak discaj, suhu Aariz tinggi..demam pulak si kecik ni..esoknya pun sama..bila pagi tu dokter kata boleh balik kalau tak demam, bila nurse ambil bacaan suhu, dia demam..aduhai..dan lepas tu, aku sentiasa basahkan kepala Aariz dengan towel basah..malam tu aku tidur atas katil ngan Aariz..serius..badan aku dah tak larat 6 hari tidur kat atas kerusi malas kat hospital..sudahlah aku sedang mengandung..memang dugaan betul..dan Alhamdulillah, hari ke 7 dokter bagi Aariz discaj..syukurlah Aariz pun tak demam..terus aku call mak aku bagitau minta abah aku ambil kat hospital.

Semoga anak2 ku sihat hendaknya..aminn...



No comments:

Post a Comment