Pages

Sunday, December 28, 2014

Short Trip to Ipoh - Parit Buntar - Nibong Tebal - Batu Kurau - Taiping - Dec 2014 --Part 1

20 December 2014 -- Sabtu

First of all..aku ingin mengucapkan tahniah dan Selamat Pengantin Baru buat teman sekerja ku Eja dan pasangannya iaitu bos aku jugak, Daniel Ding (muallaf) yang baru je membina mahligai indah pada 12 December 2014 dan majlisnya pada 21 December 2014 di Batu Kurau, Perak.


Ok, trip aku kali ni sebenarnya atas jemputan ke majlis kahwin teman kerja aku ni, Eja..dulu aku pernah cakap..kalau dia kahwin, jauh macam mana pun Insha Allah aku akan pergi..maka, tertunai sudahlah janji ku padanya dengan short trip ni..

Seawal pagi hari Sabtu, 20 hb December 2014, aku dah berkemas apa yang patut..menggoreng sosej..ayam pedas Ayamas..dan kentang goreng buat kunyah-kunyah dalam kereta nanti..sementara tunggu anak bujang aku si Ammaar bangun, aku siapkan Aariz dulu..hurmm..batuk pulak si Aariz..hati aku dah risau..dan berharap Aariz ok2 aje sepanjang trip ni..

Dalam jam 10.30 pagi, cik Puteh ku pun bergerak menuju highway Kesas masuk NKVE , lebuhraya Guthrie dan highway Plus Utara-Selatan.Cuaca pun elok takde hujan cuma jem sikit kat Tapah..Sebelum aku meneruskan perjalananan ke Taiping, kami singgah dulu kat Ipoh..berjejak kasihan dulu dengan sahabat baik ku, Effa masa belajar kat USM dulu...Dengan menggunakan khidmat nasihat pak Waze, maka kami dengan selamatnya telah sampai ke rumah Effa yang terletak di Taman Meru kat Ipoh.Usai solat Zohor, Effa n husbandnya, Wan belanja makan kat Restoren Mecca Tower..menu lunch kitorang hari tu adalah nasi Arab..nyum2..marvelous!!kambing dia memang sedap..ikan dia pun tak rasa macam ikan..hahaha..memang sedap..Thanks Effa n husband..InshaAllah, kalau ada rezeki boleh jumpa lagi dan borak panjang lebar..




Lepas makan2 kami pun teruskan perjalanan ke Taiping..mulanya plan nak singgah zoo Taiping dulu..tapi memandangkan jam dah tunjuk pukul 4.00 petang dan hujan renyai2 pulak, aku pujuk Ammaar untuk pergi Zoo Taiping keesokan harinya..Alhamdulillah, Ammaar setuju..So,kami terus menuju ke Hotel Kelisa, yang terletak kat Bagan Serai, dalam 27 km dari Taiping.Lepas check in, rehat2 kan badan kejap, aku ajak incik suami pergi ke Kampus Kejuruteraan USM kat Nibong Tebal.Tapi sebelum sampai USM, kena lalu Parit Buntar dulu..


Masa lalu pekan Parit Buntar tu..aku memang macam tak percaya je tu Parit Buntar..wahahhahaha...banyak dah berubah..ada jambatan baru..ada shopping mall..ada Mydin Mall..wahhh..hebat..hampir sesat aku di buatnya..Akhirnya, kami pun sampai kat USM..aku suh incik hasben terus ke Pusat pengajian aku dulu..iaitu Pusat Pengajian Kejuruteraan Elektrik & Elektronik..4 tahun beb..4 tahun aku menimba ilmu kat sini..Alhamdulillah, berjaya jugak aku tamatkan pengajianku kat sini bersama kawan2 yang lain..Aku minta incik hasben ambilkan gambar aku dan anak2 untuk buat kenang2an..aku cakap kat Ammaar.." Inilah sekolah mama..besar tak?" Ammaar kata sekolah mama besar..nanti Ammaar nak sekolah dekat sini..macam mama..aduhai...kembang kuncup jantung hati aku mendengarnya..

EEhhhhh....no..no...no..CANNOT!!! Ammaar tak boleh sekolah kat sini..ini sekolah kejuruteraan!!Ammaar punye sekolah kat USM Kubang Kerian,Kelantan.. Fakulti Kesihatan ok!!Ammaar kan nak jadi doktor pakar Ammaar..pujuk ku..huhu..budak sebesar Ammar yang baru 3 tahun lebih ni apa lah yang dia faham kan..tapi aku sebagai ibunya perlu memberi galakan dan dorongan dari kecil lagi..biarlah bunyinya seperti memaksa..tapi demi masa depan yang cemerlang, gemilang dan terbilang ni , aku kena support dia dari dia kecil..hehe..bersemangat mama ko ni Ammaar..hehhe...dan...seperti biasa, Ammaar hanya angguk..tah paham ke tak tah...

Aku melepaskan pandanganku ke seluruh bangunan School EE..arghhhh..memang aku terlalu rindu dengan setiap detik yang telah berlalu sepanjang aku berada di USM..Sebelah bangunan EE, ada Pusat Islam..rasa menyesal tiba di hati bila aku kenang berapa kali aje aku beribadah di Pusat Islam itu..dan ku pandang bangunan depan EE, ya..itulah bangunan yang kami panggil Dewan Kuliah..kebanyakan kelas kami dibuat di situ..Ya Allah..betapa aku amat2 merindui saat2 dulu..

"Yang..jom solat Asar" tetiba incik hasben aku bersuara.."ok..jom kita gi solat kat masjid Putih belakang USM ni.." kataku..tapi sebelum tu, aku ajak incik asben pusing2 dulu dalam USM..wahhh..ada bangunan baru terletak di belakang School Aero..jet2 yang dulunya kat sebelah School Aero pun dah dipindahkan..Bangunan tu rupa2nya Pusat Penyelidikan dan Sains..besar giler..wahhh..hebat USM sekarang..

Kemudian lalu pulak ke Desasiswa ataupun hostel..pun ada bangunan baru..bangunan untuk Pelajar..hurmm.mungkin untuk Perwakilan pelajar kot..hehe..memandai je aku..Lepas habis pusing2, aku ajak incik asben ku gi masjid putih solat Asar dulu sebelum gi jumpa cik Kia..salah sorang kawan aku yang masih berada di USM sebab nak sambung PHD..Alhamdulillah..tahniah cik Kia..

Desasiswa Utama terletak di luar pintu belakang USM..Ostel baru..ada 7 tingkat semuanya..So jumpa cik Kia kat bawah je..nasib ada meja dan kerusi..boleh lepak2 borak2 dengan Kia..hurmm..Kia dah kurus sekarang..dulu tembam..hehe..dia kerja sebagai Research Officer under lecturer dia dulu..and next year baru register PHD..Aku doakan yang terbaik untuk ko Kia..Semoga berjaya menjadi Dr..dan lecturer..esok2 anak2 aku nak sambung belajar senang aku contact ko ye Kia..hehe..

Ok..lepas jumpa Kia...kitorang menuju ke Mydin Mall..lokasinya depan kedai Shasha...dulu2 zaman kitorang belajar takde mall2 ni semua..yang ada cuma Billion..Econsave pastu kedai2 makan..kedai makan yang femes tu antaranya adalah Kedai Shasha dan Kedai Bagan Samak..hehe..

Mydin Mall Parit Buntar agak besar jugak..bersebelahan dengan Mydin mall bangunan Kerian Mall..ada Cinema baru buka kat situ..Tujuan kami ke Mydin mall ni sebab incik asben aku nak cari hadiah..kat opis dia ada tukar2 hadiah sempena Xmas ni..tu yang duk cari2 apa yang sesuai tapi last2 takde satu pun yang berkenan kat hati dia..Aku beli pembalut hadiah ngan baju putih Ammaar je untuk sekolah tabika dia nanti..pastu, kami turun ke food court untuk tapau makanan..makan kat hotel je sebab si Aariz dah tidur dalam pangkuan papanya..

Sampai hotel, sambil makan sambil layan bola..huhu...Malaysia lawan Thailand..kalah daaa...lepas mandi , balut hadiah untuk Eja, then tidur..sebab aku sakit kepala lepas makan kambing nasi Arab tu..panadol pulak tak bawak..so layan mata aje lah...mudah2an esok kepala aku dah tak sakit lagi...

Nanti sambung untuk perjalanan esoknya ke Batu Kurau dan Zoo Taiping..




No comments:

Post a Comment