Pages

Tuesday, December 11, 2012

Bercuti di Sabah -- Part 3

Memandangkan my prince Ammaar tengah tidur , boleh lah aku sambung story pasal cuti2 ku ke Sabah hari tu yang terbengkalai seketika..

Rumah Terbalik , Tamparuli
30.08.2012


Selepas balik dari Pulau Tunku Abdul Rahman tu , dalam kul 4.30 petang incik hasben ajak pergi jalan2 gi Rumah Terbalik..Pak mentua aku yang nak bawa berjalan katanya..so, aku pun siap2 dan buatkan susu Ammaar untuk dia isap masa dalam kereta nanti..Adik iparku yang lelaki , Adi aje yang join dan 2 adik iparku yang perempuan tu nak rest katanya..


Aku kalau bab2 berjalan ni memang teruja aje.dan Ammaar pun sama..Rumah Terbalik ni tak jauh dari umah  mentua aku kat Likas ni. Lokasi Rumah Terbalik kat Tamparuli..Tamparuli ni sebuah bandar kecil di Tuaran.Masa aku sampai haritu dah dekat kul 5.40 ptg dan ada beberapa buah kereta aje kat parking tu.So, sampai kat kaunter , aku macam pelik sikit sebab staff2 kat kaunter tu pakai kain batik yang perempuan dan yang lelaki pakai kain pelikat..rupe2nya tu memang style diorang la..cara diorang kepada orang luar tentang cara pakaian orang2 kampung..sebab rumah terbalik tu konon2nya rumah orang kampung..

Oh ya..fees adalah rm 10 per pax (yang ada mykad la)..untuk anak aku free aje.
kalau takde mykad : rm 18
student/ budak bawah 12 tahun : rm 5
budak bawah 3 tahun : free aje.

waktu operasi : hari2 di buka termasuk public holiday..dari 8.00 pagi sampai jam 10.00 malam.

dan...yang paling tak best sekali : no camera yer..dekat luar rumah boleh..tapi dalam rumah , sorry to say la..korang boleh pegang kamera tu tapi tak boleh ambil gambar langsung kat dalam rumah tu..
sebab ada staff yang akan jadi tour guide dan ade limit untuk visitor masuk dalam rumah tu..sedih sekali..baru aje nak share dengan sedara mara adik badik pasal rumah tu..



ok..dah puas bergambar kat luar, staff tu panggil kitorang masuk ke dalam rumah terbalik tu..sebelum masuk, kena pukul gong tu dulu..pastu bagi salam dan akan ade seorang pakcik akan buka pintu..tu semua menunjukkan adat orang Islam bila nak masuk rumah kenalah bagi salam..dan tuan rumah akan buka pintu untuk kita..kiranya pakcik tu tuan rumah la..

masa nak langkah kaki masuk rumah tu hati2 sikit yer..sebab bila rumah dah terbalik , pintu dia jadi ke atas sikit..so kene lah melangkah..silap langkah boleh jatuh..ok..

masuk aje dalam rumah tu , korang kena ikut laluan red carpet..lepas tu siap ada tali penghadang supaya visitor tak pergi ke ruang tengah dan ruang2 tertentu..

masuk2 je rumah tu korang akan nampak beranda dan ruang tamu..dekat ruang tamu tu macam biasalah ada meja kopi..kerusi , kabinet tv dan radio..semuanya terbalik kecuali radio tu..

dekat ruang dapur tu ada vacuum , ada peti ais, dapur dan mesin basuh terbalik..ada 2 bilik tidur dan 1 bilik air dalam rumah tu..dalam bilik pertama (master room) ada katil kelamin terbalik ,meja solek dan cermin besar (dekat lantai). bilik kedua , bilik si anak..ada katil dan kabinet serta barang mainan..Manakala bilik air pula ada tandas duduk terbalik..korang boleh imagine tak?kalau tak boleh, silalah melawat Rumah Terbalik di Sabah..boleh tengok dengan mata sendiri...

Dekat luar rumah ada basikal dan juga kereta terbalik..aku rasa rumah ni boleh la di kategori rumah kampung yang moden..staff tu silap cakap kot aritu..dia kata rumah tu style era 70 an..tapi banyak benda moden dalam rumah tu..



masa aku pergi haritu, nampak macam ada bangunan baru yang diorang nak buat..tapi tak sure bangunan apa..

kalau korang nak beli souvenir untuk kengkawan atau untuk diri sendiri , lepas keluar dari rumah terbalik tu ada souvenir shop. Kat situ aku beli postcard dan fridge magnet..

Jambatan Tamparuli



On the way nak balik ke rumah , pak mentua aku singgah dekat Jambatan Tamparuli..Jambatan Tamparuli ni merupakan jambatan terpanjang di Sabah..kan ada lagu Jambatan Tamparuli tu..kalau nak tau sejarah pasal Jambatan Tamparuli ni , bolehlah berkunjung ke sini ..



                                            

Dan malam tu takde apa2 aktiviti..packing baju untuk pulang ke kampung incik asben dekat  Kota Marudu, Kudat..dan pagi kul 2.30,Ammaar demam pulak..pak mentua ku hantar gi hospital Queen Elizabeth..nasib esoknya dia dah ok..Alhamdulillah..

nanti akan sambung story pasal kat kg pula yer..

Bercuti di Sabah -- Part 4

No comments:

Post a Comment