Pages

Thursday, July 16, 2009

cuti2 ke kuala terengganu (2007)

cite ni dah lama dah..aku copy n paste je dari blog frenster aku..bagi sape2 yang xde frenster aku tu,bole la bace kat blog nih..wahai kawan2ku,aku rindu saat2 indah kita..

July 31st, 2007 by fizanie

bAru2 ni,aku bersama 4 lagi kawan aku,iaitu ekin,fizah,wani n kia telah menghabiskan cuti hujung minggu kami ke Kuala Terengganu..tujuan sebenar ke Kuala Terengganu ni sebab nak pergi kenduri kawen fida,ex rumate aku masa aku tahun 1 dulu..tap,dah alang2 ke kuala terengganu tu,aku n ekin pun plan nak gi cuti2 malaysia sekali kat sane..so,2mggu sebelum pergi,aku dah pun mulakan pencarian mncari transport nak gi ke sane n transport utk gi jalan2 kat sane..ye la,takkan nak susahkan sedara si pengantin lak minta bawa jalan2 kan..akhirnya,dapat jugak transport utk kitorg kat sane nnti..walaupun kancil,tp itupun dah cukup utk mudahkan perjalanan kitorg nih..pantang dapat berkumpul dlm kuliah,masing2 excited bagitahu tak sabar nak pergi Terengganu..hehe..aku pun ape kurangnya..siap buat tentative program lagi tu..hehe..

nak pendekkan cite,jumaat lepas kitorg pun bertolak ke terengganu dgn menaiki bas CEPAT EXPrEss..perjalanan dr penang ke k.terengganu amik masa lebih kurg 8jam lebih..yg lebih tu sebab bas turunkan penumpang..sampai je kat sane,kawan aku dah tunggu..then,kwn aku terus bawa kitorg ke resthouse,RJC lodging kat jalan air jernih,k.tengganu utk rehat sblum gi kenduri umah fida pg tu..

sementara tunggu fida bersanding,aku bw mmbe2 aku gi pasar payang..actually aku sbnrnya nak balik ke bilik,tp dah sesat sampai ke pasar payang lak..ape lg,kitorg shopping la dlu..hehe..punyelah syok shopping tudung n kain baju,sampai tak sedar jam dah kul 1.30tghari..then,kitorg pun geraklah ke umah fida kat manir..tah ape la nasibnya,kitorg sesat lg sampai ke kuala ibai..punyelah jauh kitorg gi,last2 skali jumpa gak jalan gi umah fida..nasib dia lom sanding lg..ptg tu,pas je fida sanding,kitorg pun minta diri nak balik..sbnrnya dah plan awal2 dah,abis je sanding nak trus smbung shopping kat pasar payang,nak gi pantai bt burok n mlm lak nak gi masjid terapung kat kuala ibai..mlm tu,kitorg bincang lg,nak plan ke destinasi seterusnya sebelum balik ke penang mlm soknye..akhirnya,kitorg decide nak gi pulau kapas..tp sebelum gi pulau kapas,kitorg gi pasar payang dlu..semata2 nak mkn nasi dagang..haha..kitorg melantak 2bungkus sorg nasi dagang tu…sedap siot..rugi sape yg gi tengganu tak mkn nasi dagang..tp,pakcik yg jual nasi dagang tu pandang kerek je kat kitorg..pesal tah..tak mesra alam langsung..

after mkn nasi dagang n bli brg2 permintaan mak2 kitorg…mcm pulut itam n pulut putih tu,kitorg pun geraklah ke pulau kapas..mmbe2 aku yg duk kat belakang,kia,wani n fizah punyelah excited giler..hmm..dgn kelajuan yg takla laju sgt,kitorg akhirnya selamat sampai kat jeti nak gi pulau kapas pd jam 10.50pg..abg tu ofer kat kitorg pusing pulau n snorkeling dgn bayaran rm60 hinggit termasuk bot rm30 gi n balik..aku sbnrnye takut nak snorkeling nih tp dah mmbe2 aku nih beriye sgt,maka aku pun ikut gakla..

ade 2 org pkcik yg guide kitorg..dlm bot tu cume kitorg berlima n 2 pkcik tu je…kitorg pun wat mcm bot sendiri…bergambar dgn mcm2 pose..pakcik tu tolong amikkan gmbr..tiap kali pas amik pic,pkcik tu mesti tergeleng2..dia siap kate,bile lah nak abis kodak nih..hehe..agaknye dah tak larat nak amik gmbr kitorg..kuikui..

masa aktiviti pusing pulau tu,pakcik tu bg penerangan kat kitorg pasal pulau kapas nih..dia kate dlu pulau kapas ni kecik je..tp skrg dah besar sket.. hmm..byk lg la yg dia cite..pastu,pkcik tu tunjuk kat kitorg tmpt coral..pastu mcm besa la,baling roti dlm air pastu ikan pun dtg..hhehe..pas beberapa minit,pkcik tu bw kitorg ke jeti pulau kapas utk salin baju sementara diorg pi amik org lain lak..
masa on d way nak gi tempat snorkeling tu,pkcik tu tujuk kat kitorg tmpat snorkeling bg sape2 yg dah expert..pkcik tu kate ade anak jerung kat situ..tp bg yg dah terlebih expert mcm kitorg nih,pkcik tu bw kat tempat yg ade jaws terus…hihi…bila dah smpi tmpt snorkeling tu,pkcik tu bg life jacket n google suh pkai..bile dah pki,kitorg sempat lg mntak pkcik tu amikkan gmbr..tibe la masa yg dinanti2kan..mula2 wani turun dlu diikuti aku…haha..ms ni mmg klaka..aku dgn wani mmg tak lepas lgsung tgga bot tu..takut siot..pkcik tu suh lepas pun kitorg taknak lepas..dah bape minit pastu,diorg dah boleh snorkeling sendiri..diorg gi jauh dr bot..tinggal aku sorg terkontang-kanting..last2 aku nek atas bot..ms tu aku dah taknak ikut diorg wat sorkeling lg..aku nak duk atas bot tgk diorg je..tetibe pkcik tu suh turun..dia kate nak bw aku n ajar aku..pkcik tu bw aku jauh dr bot..dia tnjukkan aku coral,gamat,landak laut ikan2..spnjg pkcik tu bw aku tu,aku terpaksa elak muka aku dr kne obor2..dahla tgn aku kne gigit dek ikan..kaki aku pun dah terasa geli dgn geselan ikan..geselan ikan takpe la..jgn kne geselan kaki pkcik tu dahla..haru biru nnti..kihkihkih..sian kat pkcik tu..penat dia bw aku sbb aku bukan reti berenang pun..haha…pakcik tu bawa aku sampai ke pantai..dan aku la org first smpai pantai..heheh…ekin,kia,wani n fizah,jgn jeles nuh…haha..

pas 2 jam snorkeling,pkcik tu pun bw la kitorg balik ke jeti,suh bilas badan dgn air paip..dan aku jugak org first yg mndi..yg lain2 tak dpt mndi sbb air dah takde..haha..terpaksa la diorg mndi kat k.terengganu nnti sbelum naik bas..cian kat diorg..besa lah..yg lebih tua perlu diutamakan..
on d way balik ke darat,kitorg terperangkap dlm ujan lebat di tengah laut..air bergelora dan bot tpksa berhenti seketika sbb drebar tak nmpak jalan..by d way,syukur alhamdulillah,kitorg selamat gak sampai ke jeti..mmg pengalaman ni takkan dpt aku n mmbe2 aku lupekan..then,aktiviti seterusnya pula adlh mencari kepok lekor…

nak cite pasal kopok leko nih,klu nak bli kepok leko,bli la kat kdai hawa depan petronas (marang) or kat kepok losong..memang best..klu tak caye,try la..

pas mkn kat sedap corner(jgn mkn kat sini,tak sedap!!),aku bw mmbe2 aku nih gi surau kat ktengganu utk mndi n solat..dlm kul 8.30 tu,kitorg siap2 utk gerak ke bustand sbb tiket bas kul 9mlm..cite pasal tiket bas nih,aku nk ucapkan time kasih la kat fida,sbb dia blnje tiket bas nih..hmm…selamat pengantin baru ye fida…dlm bas,tak sampai setengah jam,aku dah lentok tak sedarkan diri..ngantok giler n letih..aku smpi ostel kul 6.30 pg.. kelas lak kul 8 pg..aku ngat nk rehat jap,rupe2nya terbabas lak..kul 8.30 pg br bgn..so,tak gi la klas bi pg tu..nasib baik 1 jam je..hehe..aku uang 1 klas jemtp mmbe2 aku yg lain dr tghari smpi ke ptg tak gi klas..hampeh tul…huhu..tu je la cite aku kali nih..sonok weh gi k.tengganu nih..hya dgn 300hinggit aje,kita boleh pegi kemane2 aje yg kita nak,siap dgn cenderamata lg..hehe..apa lagi,jom cuti2!!!!!!!!

1 comment:

  1. The best song ever!...congrates to AZ n EH!

    ReplyDelete